Search is de meest effectieve online verkeersgenerator en zichtbaarheidsbron en heeft daarin geen alternatief. Aanwezigheid op het web is niet echt een optie: als een website niet in Google staat, bestaat hij niet.
De meerderheid van de mensen gebruikt een zoekmachine om onderzoek te doen voordat ze iets online bestellen. Zelfs als je via andere methoden (zoals advertenties) verkeer binnenhaalt, zullen de meeste mensen nog steeds naar je merknaam zoeken in Google.
Google is de plek waar veel kooptrajecten beginnen en waar de meeste reputatiecontroles worden uitgevoerd, voordat consumenten een merk voldoende vertrouwen om er iets van te kopen. Maar SEO beperkt zich allang niet meer tot Google Search. Ook socials en videokanalen kun je optimaliseren en inzetten voor het vergroten van de zichtbaarheid van je website.
Of het nu gaat om tekst, video, afbeeldingen, al dan niet gesproken zoekopdrachten en AI interfaces, SEO is de belangrijkste manier om je product ontdekt te krijgen.
De SEO is de enige specialist met de kennis om de impact te voorspellen van wijzigingen die je doorvoert op een website en de omliggende digitale omgeving. Daarom moet jij je als websiteontwikkelaar ook in SEO verdiepen, zodat ook jij de prioriteiten goed afweegt en goed beslist over de wijzigingen die je op een website aanbrengt.
Je kunt een website nog zo mooi maken: als niemand hem bezoekt, dan heb je er niets aan.
Een website die door SEO beter vindbaar is betekent voor de website-eigenaar een website een duurzame jaarlijkse omzet van +4% of meer, terwijl adverteren iedere maand je portemonnee in beslag neemt.
Voor een SEO specialist is het veranderen van de organisatie van je klant, vaak eenvoudiger dan het veranderen van de bedrijfswebsite.
Om online resultaten te halen, is het belangrijk dat alle neuzen naar hetzelfde doel gericht zijn, en dat websiteprioriteiten op de juiste manier worden afgewogen, dat is de taak van de SEO.
Als ontwikkelaar kun jij hierin een voorsprong nemen en de websites die jij maakt technisch optimaliseren.